Makro Nederland schrapt de komende drie jaar ongeveer zeshonderd arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen worden daarbij niet uitgesloten.
Dat maakte het groothandelsbedrijf donderdag bekend.
Makro, onderdeel van het Duitse winkelbedrijf Metro, heeft nu nog zo’n 4.000 werknemers. Er verdwijnen zowel banen op het hoofdkantoor als in de filialen.
De reorganisatie hangt samen met een grondige ombouw van de zeventien groothandels van Makro. Die moeten een ontmoetings- en marktplaats voor ondernemers worden. Daarbij worden werkplekken en vergaderruimtes aangeboden, terwijl het huidige productaanbod stevig wordt ingeperkt. Ondernemers krijgen ook ruimte om hun eigen producten en diensten in de Makro’s aan te bieden.
Voor de transformatie van de groothandels trekt de onderneming ruim 50 miljoen euro uit. Daarbij wordt de komende drie jaar gemikt op een “stevige” omzetgroei.
Het is niet de eerste grote ingreep bij Makro. Zo werden in 2014 al 340 banen geschrapt, omdat het bedrijf kampte met moeilijke marktomstandigheden als gevolg van de economische situatie.
CNV geschrokken
Vakbond CNV is geschrokken van het verlies van circa zeshonderd banen bij Makro. "Dat is gigantisch, als je het afzet tegen het totale personeelsbestand'', aldus onderhandelaar Michiel Wallaard.
Verdere details wist Wallaard nog niet. "We hebben nu alleen een melding gehad van een collectief ontslag'', gaf hij aan. Later op de dag gaan de bonden met het bedrijf om tafel. "We gaan het gesprek in om te kijken of er een fatsoenlijk sociaal plan af te spreken is voor de medewerkers''.
Dat hangt volgens Wallaard echter ook af van de bereidheid van Makro om in gesprek te gaan. "De relatie tussen Makro en de bonden is niet extreem goed'', zo wist de onderhandelaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl